De Voedingschijf:

Schijf van Vijf
De Schijf van Vijf is in een modern jasje gestoken! De regels zijn aangepast aan nieuwe tijden.

De belangrijkste boodschap: eet ruim groente, fruit en brood en minder verzadigde vetten.

 Gezond eten betekent volgens het Voedingscentrum met je verstand bewuste keuzes maken. De Schijf van Vijf kan je daarbij helpen. Wie elke dag uit alle vakken kiest en zich aan de volgende vijf regels houdt, krijgt voldoende voedingsstoffen binnen. Snoep en koek staan er niet in omdat ze geen belangrijke voedingsstoffen bevatten, wel veel calorieën.

   

Fit in 90 Dagen
Ontdek Hoe het Fit in 90 Dagen Receptenboek Ook Jou Helpt Slank en Fit te worden

Superverbander 30 dagen dieet
Ontdek Hoe Ook Jij Tegelijkertijd Kunt Genieten Van Lekker Eten En Op Een Gezonde Manier Al Je Overtollig Lichaamsvet Kunt Verliezen.
5 - 7 kilo in 30 dagen?

Echt Afslanken in 11 Dagen?
Afvallen Zit Tussen Je Twee Oren. Slank 5 tot 17 kg af in 11 dagen! Weg met die Kilo's
www.WegMetDieKilos.nl

Gratis Kado bij GSM
Gaat u een nieuw GSM abonnement nemen?
Krijg een gratis Laptop, LCD TV, WII, etc
KadobijGSMAbonnement.nl

 

1. Eet gevarieerd

Niet één voedingsmiddel bevat alle voedingsstoffen in voldoende mate. Daarom is variatie zo belangrijk. Wie gevarieerd eet, krijgt van alle voedingsstoffen genoeg binnen. Bovendien wordt het risico op het binnenkrijgen van te veel schadelijke stoffen kleiner wanneer je afwisselt.

2. Niet te veel

Om een gezond gewicht te houden of te krijgen is het beter niet te veel calorieën binnen te krijgen en juist wel veel te bewegen. Een gezond lichaamsgewicht verkleint de kans op hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.

3. Minder verzadigd vet

Gebruik meer onverzadigde dan verzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn beter voor het hart en de bloedvaten. Eet één à twee keer per week vis. Volvette (48+) kaas staat niet in de schijf. Het voedingscentrum vindt dat je dit net als volle melk niet iedere dag te gebruiken. Het is beter om magere varianten te kiezen, zoals 20+ en 30+ kaas. Olie en producten om te smeren en te bakken zijn belangrijk in verband met vitamine A, D, E en onmisbare vetzuren.

4. Veel groente, fruit en brood

In een gezonde voeding zijn groente, fruit en brood in ruime hoeveelheid aanwezig. Ze zorgen voor een gevuld gevoel en een goede darmwerking en ze bevatten weinig calorieën en veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Een ruime portie groente en fruit verlaagt bovendien het risico op chronische ziekten.

5. Veilig

Hoewel ons voedsel nog nooit zo veilig is geweest, is het goed om alert te blijven op schadelijke stoffen en ziekteverwekkende bacteriën. Let daarom op een goede hygiëne in de keuken, en volg de bereidings- en bewaaradviezen op het etiket.

Dit leveren de vijf vakken

Vak 1 - groente en fruit: vitamine C, foliumzuur, kalium, vezels en bioactieve stoffen

Vak 2 - brood, (ontbijt)granen, aardappels, rijst, pasta en peulvruchten: : koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen

Vak 3 - zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: eiwit, ijzer, calcium, B-vitamines en visvetzuren

Vak 4 - vetten en olie: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren

Vak 5 - dranken: water

Amandelstenen  

 



 

 

 

 

 

 

 

Contactformulier